22 januar 2021

Tur til Glentehøj og Skovhusvænge

 Hvor skal turen gå hen i dag?

Hvad med Glentehøj? Jeg havde set et opslag om Glentehøj og det ved jeg godt, hvor ligger 😀 Det er nemlig i mit gamle 'hood' og både ungerne og jeg har gået rigtig mange ture der.

Jeg kørte sammen med en god ven til Lellinge og parkerede bilen der, gik til Ll. Salby (lige rundt om hjørnet 😉 og ned byen eneste gade, hvorfra der fører en sti ud til et område, som kun kendes af de lokale (eller os, der har været lokale i byen på et tidspunkt).

Der var lige en lille forhindring på vejen, men den kom vi under 😀 uden de store udfordringer. 

DEM fik vi til gengæld, da vi kom længere ud på turen. 

Først skulle vi se søen, som ungerne legede meget ved...

...og derefter var der én, der mente, at vi da godt kunne kravle op på Glentehøjen og se udsigten over Ll. Salby og nærmeste omegn. Her kom udfordringerne.... der var 'en smule smattet' på stien op ad bakken, men vi nåede toppen og sikke en udsigt.... man kan faktisk se den gård, vi boede på i 5 år.

Udsigten er fænomonal og der blev taget adskillige billeder, hvoraf de flotteste kommer her.

og her til den anden side... søen, vi stod ved for lidt siden.

Nede igen efter en lidt spændende kravletur, gik vi videre og om til den anden store sø i området.

Gad vide om mine drenge har bygget den 'tømmerflåde', der ligger rester af her???!




Efter Glentehøjen gik vi videre ned og kiggede på Køge å ved Møllegården, hvor jeg boede sammen med mine børn i godt 6 år. Her var der godt nok gang i åen. Det er Møllegården i baggrunden. Den ligger helt ned til Køge å, så vi havde i bogstaveligste forstand Køge å i baghaven.

Videre gik turen til Skovhusvænge for at se på vandstanden i åen dér. Ved den første bro så det sådan ud...

og nede ved den næste bro, hvor vi troede, at vi skulle krydse åen og gå på den anden siden hjemad, så det sådan ud... Her er broen blevet for kort 😕

Nå, vi måtte så tilbage på samme side af åen og gik langs Ringstedvej ned til bilen, som stadig holdt ved Lellinge Kirke.

Skøn tur, der endte på 9 km med en højdeforskel på 135 m og så hjem og spise lidt frokost og slappe af 😊

Link og billede til turen her.

Ingen kommentarer:

En IKKE tur... I dag tog jeg til Tune til Hanne, da jeg skulle aflevere en hæklet høne til en dame, der også bor i Tune. Hanne ville selvføl...