13 februar 2021

Køge Marina midt i en istid

 Gåtur til Køge Marina

Dejlig morgen, hvor jeg vågnede til solopgang og isblomster på mit soveværelses-vindue.

Efter morgenmad og Go' Morgen Danmark, som i dag havde strikning på menuen, tænkte Fru Larsen, at man vist hellere må se at komme ud og få lidt motion 😂

Solen skinner og temperaturen er helt oppe på omkring 6 graders frost, så de to ting tilsammen inspirerede mig til at hoppe i det varme tøj og gå en tur ud for at se på Køge Marina og badestranden derude.

På vej over broen over Køge å opdager jeg lige, at der sidder en flok skarve på isen.

Jeg gik hele vejen ud til Lystbådehavnen, hvor der vist ikke er nogen af bådene, der kommer ud af havnen her lige de første par dage.

Isen er i hele havnen og der er rigtig mange mennesker på kajen for at kigge på det - for os herhjemme - efterhånden sjældne syn.

Nogen, der åbenbart nyder det, er vinterbaderne, som holder til mellem Lystbådehavnen og stranden. Der var trængsel på deres badebro og kø for at komme i vandet.

Selve strandområdet var ikke helt til at kende, da hele den lille bugt, hvor der er lavt vand, var frosset helt til. 

Der var rigtig mange mennesker i forskellige størrelser på isen og alle så ud til at hygge sig og nyde det sjældne syn.


Det var sjovt at se, at der var små, løsrevne 'isbjerge' i bugten.

Smukt var det med alt det hvide og så den ualmindeligt blå himmel, som også gav havet den smukkeste blå farve. Jeg skal hilse og sige, at det ikke kun er grønt, der er godt for øjnene, blåt virker lige så godt. 💓

På vejen hjem fra Marinaen måtte jeg lige kravle op på udsigtshøjen, der ligger lige bag Køge Marina.

Der er fin udsigt deroppe... ud over Køge Industrihavn og det sted, hvor Bornholmerfærgen ligger, når den ikke lige er ude at sejle på Østersøen. Det er lidt svært at se selve havnen på billedet, men tro mig, den ligger ude bag ved industrien.

Da jeg kom hjem fik jeg bikset lidt sen frokost sammen og så skrev datteren og spurgte om jeg ville med en tur ind til Køge for at købe lidt ind. Det ville jeg selvfølgelig gerne og vi havde en hyggelig tur.

Til aften gik jeg aftentur med datter og hund og på vejen hjem var det SÅ stjerneklart, at jeg tænkte, at jeg måtte prøve at fotografere stjernerne. Jeg troede godt nok ikke, at min mobil ville kunne få noget ud af det, men jeg fik faktisk et par godt 'stjernebilleder'. Hold da op, hvor er jeg glad for min Huawei P20 Pro 💓

Hvis man kender en smule til stjernebilleder, vil man kunne genkende Orion her midt i billedet.

Godnat herfra efter en dejlig dag 💓

Ingen kommentarer:

En IKKE tur... I dag tog jeg til Tune til Hanne, da jeg skulle aflevere en hæklet høne til en dame, der også bor i Tune. Hanne ville selvføl...